Friday, November 23, 2012

Kebergantungan K.I.T.A

Assalamualaikum...


Lama sudah rasanya tidak menaip..kekangan yang dialami membataskan jari jemariku untuk menari di atas papan laptop..mungkin kerana kemalasanku sendiri dan kesibukan yang melanda..yelah, mana tidaknya balik sahaja dari wad terus rebah di katil..hahaha (sudah cukup sudah) kang intro sahaja mahu satu entry..

Kenapa dengan kebergantungan K.I.T.A ??? kenapa perlu K.I.T.A?? kenapa??why??limaza??wei she ma?? yelahh..KITA semua..KITA semua kan makhluk Allah..bukan saya, bukan awak, bukan anda TAPI KITA...am i right??

Baru-baru ni N.Z dikejutkan dengan berita kematian ayah kepada rakan sebilik N.Z..memang sangat2 terkejut...mujurlah waktu tu dah habis final exam.saya sendiri tak dapat bayangkan bagaimana perasaan die ketika itu..

(Jumaat..9mlm)
Pada mulanya ayahnya dimasukkan ke wad kerana menghidapi demam kencing tikus..lama kelamaan penyakitnya menjadi serius dan terpaksa berpindah ke hospital Tengku Zahirah (terengganu).. pukul 2 pagi die kejutkan saya untuk berjumpa dengan ketua asrama..nak mintak balik daripada warden, warden tak benarkan..boleh pulak cakap.. "kalau awak balik pun bukannya awak boleh buat ape2 pun"... Ya Allah....hati apakah ini..mmglah tak boleh nak buat apa2..sekurang-kurangnnya hilang rasa terkilan dan dapat tengok dan bacekan Yassin utk AYAH sendiri...ini tidak...Astaghfirullah..terkedu rasanya..

(Sabtu..7pg)
Ana(kwn bilik) suruh N.Z temankan die balik..die tekad nak balik jugak..pergilah Melaka Sentral nak cari tiket ke Kuala Terengganu.. Allahu Akbar...SEMUA tiket dah habis..yelah cuti Deepavali..habis la..jenuh kami pusing satu MC tu..sehinggakan ana merayu-rayu dgn akk kaunter tiket tu nak balik..duduk dekat tangga pun oklah..saya rasa kasihan sgt2..mujurlah selepas beberapa minit..akk kaunter tu panggil.
"dik..ade driver kate ade kosong lagi..pergilah naik"
Ya Allah..sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui apa yg kami tidak ketahui..pulanglah ana ke kampung halaman melihat ayahnya yg sakit..

(Sabtu..11.30 mlm)
(mesej masuk) "akak..ayah ana dah takde".. Allahhh..rasa nak tercabut jantung ni bile bace mesej tu...Allah..kuatkan semangatnya..peliharalah dia..tak henti2 saya bermunajat..kasihan..pada usia yg begitu muda sudah menjadi yatim..bagaimana dengan nasib adik2nya dan ibunya..bagaimana agaknya kalau perkara sebegini berlaku pada saya..tak tergambar rasanya..betapa sedihnya saya..semoga tabah Ana Fatihah Shuhada...

saya sendiri mendengar ceritanya sudah membuatkan saya mengalirkan air mata..dengan adik2 yg masih kecil..ibu yang tidak mempunyai pekerjaan.."secepat ini ayah pergi tinggalkan ana"..itulah yg sering saya dengar dari rintihan hatinya..saya berfikir dan terkenang kembali..sebenarnya kita ini hanya perlu bergantung pada Allah..kita bergantung pada manusia..dia akan pergi..sejauh mane kebergantungan kita pada manusia makin rapuh kebergantungan kita pada Allah..kenapa saya berkata begitu..kerana kita meletakkan 100% pada manusia..tidak salah kalau mahu bergantung pada manusia tapi harus berpada-pada..

Kebanyakan masyarakat kita sekarang kalau nak yang elok sikit pergi jumpa bomoh..bukankah itu namanya bergantung pada manusia juga? nak masuk ke dalam sesuatu institusi gunakan 'saluran' (cable) untuk terus masuk..adilkah begitu??mana kebergantungan kita kepada Allah??


p/s: Al-Fatihah buat arwah ayah ana fatihah shuhada..semoga dikau tabah dlm menjalani hari-hari yg mendatang..



:.kalau saya nak seorg doktor yg menjaga sepanjang hayat saya boleh tak :P  .:





5 ulasan:

nabByla said...

takziah buat family dia. :(

btw follow sini. nice to meet you.

rajin2 la bw and komen2. hehe

Red ONe said...

al fatihah tuk sahabat ika yg kehilangan orng yg tersyg... semoga arwah di tempatkan di kalangan org2 yg beriman dan soleh..

biela bell said...

Sedihnya :( :(
Meremang bulu roma baca..
Tulah..kita xtaw ajal kita bila..be prepare..
Smoga roh ayahnya ditempatkan dlm klgn org yg soleh amenn

محمد رازيق said...

al fatihah untuk sahabat zulaikha.

entri yang baik, sebagai peringatan. sentiasa bergantung pada-Nya. itu adalah yang terbaik

9n0L4 said...

alfatihah buat arwah.

 
“Hak Cipta Terpelihara Segenggam Tabah@ N.Z”