Sunday, December 19, 2010

orang2 yang dicintai dan dikasihiNya.

Di dalam hadith-hadith ada dikemukakan ciri-ciri orang yang dicintai dan dikasihinya.

1. Orang yang teliti dan tekun.

"Sesungguhnya Allah mencintai dan mengasihi orang yang bila mengerjakan sesuatu, selalu memperbaguskan / menyempurnakan perbuatannya."

2. Orang yang selalu memberikan bantuan kepada orang yang malang.

"Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang membantu orang yang kemalangan"

3. Orang yang lemah lembut.

"Sesungguhnya Allah menyukai lemah-lembut dalam segala urusan (baik perbuatan, ucapan, pergaulan dan sebagainya)."

4. Peramah

"Sesungguhnya Allah menyukai yang mudah dan ringan dalam perkataan dan perbuatan (manis muka dan ramah tamah)"

"Sesungguhnya orang-orang yang paling Aku cintai di antara kamu dan dekat kedudukannya kepada Ku pada hari kiamat ialah orang-orang yang paling baik akhlaknya dan rumahnya sering dikunjungi, yang ramah tamah dan disukai orang. Dan orang yang paling Aku benci dan jauh kedudukannya dari Ku pada hari kiamat ialah orang yang cakap besar (yang suka bercakap dan di dalam percakapannya banyak mengumpat dan mencerca orang lain), yang besar kepala dan sombong"

5. Orang yang taat.

"Sesungguhnya Allah menyukai pemuda yang menghabiskan masa mudanya dalam ketaatan kepadaNya."

6. Orang yang mempunyai pekerjaan.

"Sesungguhnya Allah mengasihi hambaNya yang mukmin dan memepunyai perusahaan/pekerjaan."

7. Orang yang rendah hati.

"Sesungguhnya Allah menyukai hambaNya yang bertakwa lagi kaya tetapi tidak menonjolkan diri atas kekayaanNya."

8. Orang yang selalu mengulangi doanya.

"Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bersungguh-sungguh dalam berdoa."

9. Orang yang menunaikan fardu dan sunat.

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang menunaikan keringanan yang telah ditetapkan, (seperti 'rukhsah' dalam perjalanan jauh), sebagaimana juga Dia menyukai orang-orang yang melaksanakan apa-apa yang telah ditetapkanNya 'azimah'."

10. Orang yang mensyukuri nikmat.

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang memperlihatkan nikmatNya kepada hambaNya (misalnya nikmat ilmu yang diamalkan)."

11. Orang yang fanatik terhadap keyakinannya.

"Sesungguhnya Allah mencintai hamba-hambaNya yang cemburu (untuk menegakkan dan membela AgamaNya), bukan cemburu kerana buruk sangka tanpa ada kecurigaan atau keraguan."

12. Orang yang tidak banyak cakap.

"Sesungguhnya Allah menyukai jual beli yang mudah dan toleransi, dan pembayaran yang mudah serta toleran."

13. Orang penyantun.

"Sesungguhnya Allah menyukai hambaNya yang mukmin, yang fakir tetapi sopan, menjaga harga diri dan mempunyai tanggungan."

14. Wanita yang tidak mandul.

"Wanita yang melahirkan anak lebih dicintai Allah daripada wanita yang cantik tetapi mandul. Sesungguhnya Aku bangga dengan umatKu pada hari kiamat."

15. Orang yang mengutamakan hal-hal yang penting.

"Sesungguhnya Allah menyukai urusan-urusan yang tinggi nilainya lagi mulia dan tidak menyukai urusan yang hina dan rendah martabatnya."

16. Orang yang memuji syukur kepadaNya.

"Sesungguhnya Allah suka untuk dipuji."

17. Orang yang mencintai anaknya.

"Sesungguhnya Allah menyukai kamu berlaku adil diantara sesama anak-anak kamu hingga mencium mesra."

18. Orang yang berakhlak tinggi.

"Sesungguhnya Allah itu indah, dan menyukai keindahan."

"Dia Maha Pemurah menyukai kemurahan, Dia menyukai ketinggian akhlak (budi pekerti) dan tidak suka kepada akhlak yang rendah."

19. Orang yang kuat imannya.

"Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih disukai daripada orang mukmin yang lemah, tetapi pada masing-masing ada kelebihannya."

20. Orang yang pemaaf.

"Sesungguhnya Allah itu pemaaf, Dia suka memaafkan."

21. Orang yang kekal dalam kebiasaannya yang baik.

"Amal perbuatan yang disukai Allah ialah yang kekal dilakukan meskipun sedikit."

22. Orang yang suka memberi nasihat.

"Sesungguhnya hamba-hambaNya yang paling disukai Allah ialah yang banyak memberikan nasihat kepada hamba-hambaNya yang lain."

23. Orang yang suka berbuat kebajikan.

"Sesungguhnya hamba-hamba yang paling disukai Allah ialah orang yang suka kepada kebajikan dan suka melakukannya."

24. Penguasa yang adil.

"Sesungguhnya orang yang paling disukai Allah pada hari kiamat dan dekat kedudukannya pada Allah ialah Raja (penguasa) yang adil. Dan orang yang sangat dibenciNya dan jauh kedudukan dariNya ialah Raja (penguasa) yang zalim (suka menganiaya)."

25. Nama yang baik.

"Sesungguhnya nama-nama yang disukai Allah ialah Abdullah dan Abdul Rahman."

26. Orang yang sembahyang, berbakti kepada orang tua dan berjihad.

"Perbuatan yang paling disukai Allah ialah sembahyang pada waktunya, kemudian berbakti kepada ibu bapa, kemudian berjihad fisabilillah."

27. Orang yang selalu berzikir kepada Allah.

"Perbuatan yang paling disukai Allah ialah di saat engkau meninggalkan dunia lidahmu basah kerana berzikir kepada Allah (orang yang suka berzikir terus menerus hingga saat kematiannya)."

28. Orang yang suka menolong sesama manusia.

"Perbuatan yang paling dicintai Allah ialah suka memberi makan orang yang miskin yang kelaparan, atau orang yang suka membayarkan hutang orang lain atau orang yang suka melapangkan musibah (kesusahan) orang lain."

29. Orang yang selalu menggembirakan sesamanya.

"Perbuatan yang paling disukai Allah, (setelah menunaikan segala perkara yang fardu) ialah mendatangkan kegembiraan dan kesenangan kepada sesama Muslim."

30. Orang yang tidak lancang berbicara.

""Perbuatan yang lebih disukai Allah ialah menjaga lidah (jangan lancang berbicara)."

31. Orang yang perbuatannya didasarkan kerana Allah.

"Perbuatan yang lebih disukai Allah ialah kasih atau senang kerana Allah dan benci atau tidak suka kerana sesuatu kerana Allah."

32. Orang yang diberi nama "Hamba Allah".

"Nama-nama yang disukai Allah ialah nama yang menyatakan penghambaanNya (yang dimulai dengan Abdul, seperti Abdullah dan sebagainya). Dan nama-nama yang lebih benar ialah Hammam atau Humam dan Haris.

33. Tempat yang dicintai Allah.

"Bahagian negeri yang lebih dicintai Allah ialah masjidnya dan yang dibencinya ialah pasarnya."

34. Orang yang ucapan dan kata-katanya baik.

"Jihad (menegakkan Agama Allah) yang lebih disukai Allah ialah ucapan (nasihat) yang benar yang disampaikan kepada seorang Raja (penguasa) yang aniaya dan tidak adil.

"Cerita (percakapanya) yang lebih Aku sukai ialah yang benar / yang lebih benar."

"Perkataan (ucapan) yang lebih disukai Allah ialah Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akhbar, La ilaha illallah, tanpa mengira yang mana satu didahulukan."

35. Orang yang memiliki ketrampilan (kecekapan).

"Permainan yang melalaikan yang lebih disukai Allah ialah berlatih menunggang kuda dan ketrampilan (kecekapan) memanah."

36. Orang yang memberikan bantuan belajar.

"Hamba-hamba yang lebih disukai Allah ialah yang lebih banyak memberikan manafaat kepada tanggungannya (menyara mereka, menyuruh belajar serta mendidiknya)."

37. Orang yang berakhlak luhur.

"Hambanya yang lebih disukai Allah ialah yang lebih tinggi akhlaknya."

38. Rumah penginapan dan pendidikan anak yatim.

"Diantara rumah-rumah kamu yang lebih disukai Allah ialah rumah yang didalamnya terdapat anak yatim yang dikasihi dan dididik sebagaimana semestinya."

"Zuhudlah di dalam dunia (nescaya) engkau dicintai Allah, dan zuhud terhadap apa-apa yang ada ditangan orang lain nescaya orang lain akan kasih kepadamu."
Read more...

WaNita & leLaKi

Wanita tidak semestinya memerlukan lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, cinta itu anugerah.

Mengapa wanita memerlukan lelaki di dalam hidupnya?

Ya, apa perlu seorang wanita yang bebas mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki?

Bukankah lebih hebat jalan dihujung minggu bersama kawan rapat, berkenyit-kenyitan mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan tidak lokek senyum tanda salam perkenalan.

 Cinta tidak datang dipaksa-paksa. Cinta tidak juga datang kala kita mahukannya. Jika kita mahukan ia menjadi air, ia datang seperti api.

Tetapi, jika kita bersabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit.

Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak.

Tetapi lelaki yang baik, jika Tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalam selok belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya.

Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui.


Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita, wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan.

Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita.

Kerana itu tidak hairan jika kita mendengar ada di kalangan kita, gadis, yang merungut-rungut kerana tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tidak juga berkurangan walaupun belum lagi berkahwin.

Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia.

Tetapi lelaki juga mendatangkan sengsara. Namun jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik sahaja. Itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada.

Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua.

Bagi yang sedang galak bercinta dengan lelaki permata jiwa tetapi menerima tentangan keluarga dua pihak, jika anda fikir anda tidak mungkin mampu hidup bahagia tanpa restu ibu bapa, maka ada baiknya anda menyerah kalah saja.

Walaupun tidak saling memiliki, dan cinta tidak juga diwali dan dinikahi, anda dan dia tetap pengantin di dalam jiwa.

Barangkali sudah sampai masanya anda mencari sahaja lelaki lain untuk dibawa pulang menemui ibu bapa.


Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia.

Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa.

Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki.

Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.

Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya.

Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata.

Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati.

Tetapi kita bahagia dalam dakapannya, semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik..InsyaAllah...
Read more...

Saturday, December 18, 2010

Ada seorang manusia yang bertemu dengan syaitan di waktu subuh.


Entah bagaimana awalnya, akhirnya mereka berdua sepakat mengikat tali persahabatan.


Ketika waktu subuh berakhir dan orang itu tidak mengerjakan solat, maka syaitan pun sambil tersenyum bergumam, "Orang ini memang boleh menjadi sahabatku..!"


Begitu juga ketika waktu Zuhur orang ini tidak mengerjakan solat,
syaitan tersenyum lebar sambil membatin, " Rupanya inilah bakal teman sejatiku di akhirat nanti..!"


Ketika waktu asar hampir habis tetapi temannya itu dilihatnya masih juga asik dengan kegiatannya, syaitan mulai terdiam......


Kemudian ketika datang waktunya maghrib, temannya itu ternyata tidak solat juga, maka syaitan nampak mulai gelisah, senyumnya sudah berubah menjadi kecut. Dari wajahnya nampak bahwa ia seolah-olah sedang mengingat-ngingat sesuatu.


Dan akhirnya ketika dilihatnya sahabatnya itu tidak juga mengerjakan solat Isya', maka syaitan itu sangat panik.


Ia rupanya tidak boleh menahan diri lagi, dihampirinya sahabatnya yang manusia itu sambil berkata dengan penuh ketakutan,
"Wahai sahabat, aku terpaksa memutuskan persahabatan kita !"


Dengan keheranan manusia ini bertanya, "Kenapa engkau ingkar janji bukankah baru tadi pagi kita berjanji akan menjadi sahabat ?".


"Aku takut !", jawab syaitan dengan suara gemetar. "Nenek moyangku saja yang dulu hanya sekali membangkang pada perintah-Nya, iaitu ketika menolak disuruh sujud pada "Adam", telah dilaknat-Nya; apalagi engkau yang hari ini saja kusaksikan telah lima kali membangkang untuk bersujud pada-Nya (Sujud pada Allah). Tidak terbayangkan olehku bagaimana besarnya murka Allah kepadamu !", kata syaitan sambil beredar pergi.
Read more...

Friday, December 17, 2010

peRpisaHan.....

"mintak maaf atas segalanya spnjang perkenalan kita..bnyk suka duka kite kongsi bersama, andai ada klakuan dan tutur kata diriku bnyk mengguris hatimu..mintak maaf minta dihalalkan segalnya..jadikan lah setiap hari kite bersama menjadi kenangan yg terindah yg merapatkan ukhuwah persahabatn antara kita yg menyebabkan kte lbh memahai antara satu sama lain..terima kasih kerna sudi mejadi shbtku dan menerima diriku seadanya, terima kasih krn sentiasa bersabar dgn karenahku...ketahuilah, sesungguhnya dirimu adalah sahabat terindahku & akan sentiasa berada dlm hati ini walau dimana jua diriku berada..syg slalu dari biela bell..mmuuaah!"

kata2 seorg sahabat yg amat saya sayangi..semoga ukhuwah kita terus berkekalan sehingga tiada nokhtahnya....amin Ya Allah

Kita pernah bersama
Menempuh onak dan duka
Tidak pernah putus asa
Walau dugaan datang melanda

Dikau pernah bertanya
Bila bahgia akan tiba
Ku berkata bersabarlah
Serahkan saja pada yang ESA

Bila masanya menjelma
Kebahgiaan akan tiba
Namun tidak mungkin ku lupa
Kenangan indah kita bersama

Menempuh onak cabaran
Dan liku hidup yang panjang
Tidak mungkin hidup ini sepi
Selagi ku masih di sini

Kita pernah bersama
Menempuh onak dan duka
Tidak pernah putus asa
Walau dugaan datang melanda

Bila masanya menjelma
Kebahgiaan akan tiba
Namun tidak mungkin ku lupa
Kenangan indah kita bersama

Menempuh onak cabaran
Dan liku hidup yang panjang
Tidak mungkin hidup ini sepi
Selagi ku masih di sini

Kini terungkai sudah
kisah hidup kita
Berbekal taat dan sabar
Pastikan berjaya






Read more...

GraduatioN daY....

inilah sahabat2 yg disayangi......
dari kiri: hamdan (selaku ketua kelas), nu'man, munzir, izzati, zulaikha, najwa, aimi, nabilah, nazirah, fatinah(selaku penolong)....
sayang korang semua!!!

video
perjalanan penyampaian sijil...
Read more...

Wednesday, November 17, 2010

Erti suatu KEBAIKAN....

Ombak besar bersama ribut baru melanda sebuah kampung nelayan. Di pantai terdampar ribuan ketam2 kecil yg dibawa b'sama ombak besar itu. Apabila ribut reda & cuaca tenang semula kelihatan seorg tua sdg mengutip ketam2 yg sudah  'nyawa2 ikan' krn kekeringan itu lalu dicampakkan semula ke laut. Seekor demi seekor.
 Perbuatan org tua itu dperhatikn oleh sekumpulan ank muda yg kebetulan berada di pantai itu. Mereka pelik melihat betapa tekunnya org tua t'sebut mengutip satu demi satu ketam2 kecil utk dicampakkan ke laut.

"Atuk buat apa tu?" tgur seorg drpd ank muda itu.

"Kutip ketam ni utk buang semula ke laut,"jawab org tua itu.

"kenapa?"

"kalau dicampakkn ke laut kan ketam ni akn b'peluang hidup?"

"atuk nk kutip semua ni ke?"tny mereka lg smbil menunjukkan ribuan ketam2 yg t'dampar di pantai itu.

"Begitulah. Tapi mana atuk t'daya...ini pun dah cukup letih,"akui org tua itu.
Namun tgnnya masih mengutip & mencampakkn ketam2 itu ke laut.
        Ank muda itu senyum sambil menggeleng2kn kepala.

"Sia2 shj atuk.Ribuan ketam ini akan mati. Atuk tak akan sempat & mampu menyelamatkan semuanya."

"Eh, tidaklah."

"Kenapa?"

"Bagi kita mungkin nampak sia2 sbb apalah ertinya menyelamatkan seekor dua ketam ni b'banding ribuan lain yg akn mati ttp bg seekor ketam yg kita selamatkan itu, ia t'lalu besar ertinya."

"kenapa atuk?"

"Kerana ia melibatkn soal hidup @ matinya, betul tak?" tny org tua itu.

   Ank2 muda yg memandang sinis sejak td t'diam melihat kebijaksanaan & keprihatinan org tua itu.


the moral value is :
Jgn fikir besar atau kecilnya satu kebaikn apabila kita ingin melakuknnya. Mungkin apa yg dianggap kecil oleh kita sangat besar pd yg menerimanya. Apatah lg bila kita sedar Allah menilai setiap kebaikan yg kita buat. Mungkin suatu yg dianggap kecil oleh kita adlh besar pd pandangan Allah justeru keikhlasan & kesabaran dlm melaksanakannya...
Read more...

Saturday, November 6, 2010

11 Doa yang cepat diperkenankan oleh Allah

1. Doa dari para Malaikat.
2. Doa dari para nabi dan rasul.
3. Doa dari raja, pemerintah atau pemimpin yang adil.
4. Doa dari orang yang soleh dan bertaqwa.
5. Doa kedua ibu bapa ke atas anak-anaknya.
6. Doa dari anak yang soleh kepada kedua ibu bapanya.
7. Doa dari orang yang dizalimi atau dianiaya.
8. Doa dari orang yang berpuasa.
9. Doa dari orang tua dan kanak-kanak.
10. Doa dari orang yang sakit dan berada dalam kesusahan.
11. Doa dari orang yang keluar bermusafir pada perkara yang diharuskan oleh syara'.
________________________________________________________

10 sebab-sebab doa tidak diperkenankan oleh Allah


1. Kita mengaku mengenali Allah tetapi tidak pernah menunaikan akan hak-hakNya dengan melaksanakan segala surahan-Nya serta meninggalkan segala larangan-Nya.

2. Kita mengakui menyintai Rasulullah tetapi tidak pernah sekali pun mengikuti sunnahnya.

3. Kita mengakui bahawasyaitan itu adalah musuh yang paling ketat tetapi masih patuh dan mengikuti segala hasutannya.

4. Kita sering membaca kitab suci Al-Quran tetapi tidak pernah mengamalkan segala isi kandungnya.

5. Kita sentiasa berdoa supaya dijauhkan dari seksaan api neraka tetapi dalam masa yang sama kita masih melakukan maksiat dan dosa.

6. Kita sering mengumpat dan mendedahkan keaiban saudara seagama kita tetapi tidak pernah melihat kepada keaiban sendiri.

7. Setiap hari kita mendapat nikmat dan rezeki yang Allah beri tetapi tidak pernah sekalipun mahu bersyukur dan berterima kasih kepada-Nya.

8. Kita mengiringi dan mengebumikan jeazah di perkuburan tetapi tidak pernah mahu mengambil iktibar dari kematian itu.

9. Kita tahu dan yakin bahawa kematian itu pasti berlaku tetapi tidak membuat persiapan untuk menuju ke sana.

10. Kita sentiasa berdoa supaya dimasukkan ke dalam syurga dan ditempatkan bersama orang-rorang soleh tetapi tidak pernah berusaha mendapatkannya.

________________________________________________________

Adab-adab dalam berdoa


1. Berdoa dalam keadaan diri masih berwuduk serta bersih dari sebarang kotoran, hadas dan najis.

2. Memulakan doa dengan membaca 'Bismillah' dan ucapan memuji-muji Allah serta berselawat ke atas Nabi Muhammad.

3. Mengadap ke Kiblat.

4. Memohon ampun dengan merendahkan diri serta mengakui akan kesalahan diri di atas dosa dan kesilapan yang telah dilakukan sebelum berdoa.

5. Berdoa dan memohon kepada Allah dengan bersungguh-sungguh serta memahami segala isi kandungan dan maksud doa.

6. Berdoa dengan penuh khusyuk, tawaduk dan ikhlas serta merendahkan diri.

7. Mendahulukan doa dan permintaan untuk diri sendiri terlebih dahulu sebelum berdoa untuk mereka-mereka yang lain.

8. Berdoa dan mengulangi bacaan doanya sebanyak 3 kali bagi sesuatu hajat yang lebih berat atau yang lebih diutamakan.

9. Menghindari diri dari sesuatu yang ditegah dan dilarang oleh agama sama ada pada makanan, minuman, pakaian ataupun pekerjaan.

10. Berdoa untuk kaum muslimin dan muslimat secara seluruhnya untuk kesejahteraan mereka tidak kira yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia.
Read more...

Friday, November 5, 2010

Bingkisan Rindu


Album :
Munsyid : Far East
http://liriknasyid.com


Antara kita tiada rahsia
Susah dan senang tetap bersama
Terpatri namamu
Kau takkan kulupa

Sudah bertahun lama
Kita tidak lagi bersua
Hanya tinggal kenangan
Yang tak mungkin kita lupa

Kirimkan khabar selalu
Seiringan hembusan bayu
Sekadar pengubat rasa rindu dikalbu

Pantas masa berlalu
Meninggalkan kita semua
Tanpa disedari bertambahlah usia kita

Potret lama masih kusimpan
Kubingkaikan kenangan
Hingga terkadangku
Tersenyum sendirian

Oh perjalanan kita masih jauh
Jalanan berliku akan kita tempuh
Imbaslah kenangan semalam jadi azimat
Penguat semangat menempuh masa hadapan
Harapanku kau kan bahagia selalu

Padaku engkau penghibur duka
Pengubat hati resah kecewa
Dikala malamku kau bawa cahaya

Antara kita tiada rahsia
Susah dan senang tetap bersama
Terpatri namamu
Kau takkan kulupa

Perjalanan kita masih jauh
Jalanan berliku akan kita tempuh
Imbaslah kenangan semalam jadi azimat
Penguat semangat menempuh masa hadapan
Harapan ku kau kan bahagia selalu

Sematkanlah bingkisan rindu dikalbu

Read more...

rEsTu

pada tarikh 4 november 2010,tlh di adakan solat hajat grand bagi pelajar2 SPM & STPM... Ibu Bapa dijemput hadir..maka ramai la ibu-ibu dan bapa-bapa yg hadir ttp ibu & bapaku tdk dpt hadir krn aku ini seorg perantau..hu3....suatu perasaaan yg tak dapat aku gambarkan apabila guru-guru serta ibu-ibu yg ada disitu turut mendoakan kami semua tanpa mengenal siapa kami ttp atas dasar UKHUWAH ISLAMIYAH,kesemua itu amat2 membuatkan aku terharu sehingga ramai yg menitiskan air mata...kami didoakan oleh mereka dengan memegang kepala sambil menngucapkan Allahumma fakkihhu fi din,wa 'alimha takwil, wah di nas sirotol mustaqim...barakallahu fikum ya Allah.....4 PRINSIPAL 'A' & 11 A+

Read more...

Saturday, September 18, 2010

[Malay][H] "Seorang lelaki tidak boleh memandang aurat lelaki lain, dan tidak boleh seorang wanita memandang aurat wanita lain. Dan tidak boleh seorang lelaki bercampur dengan lelaki lain dlm satu pakaian, dan tidak juga kepada seorang wanita bercampur dengan wanita lain dalam satu pakaian." (Riwayat Muslim, Ahmad, Abu Daud dan al-Tirmizi)

Read more...

naSyid pilihan

syurga adalah satu tempat
yg hanya dihuni mukmin sejati

syurga ganjaran teristimewa
bagi manusia yg taat perintahNya 
dan juga laranganNya
Dialah Tuhan yg Maha Kuasa

Rahmat bahagia tetap diminda
indah syahdu menusuk jiwa
inilah kabar gembira
bagi mereka yg akan bakal
hidup di syurga

Syurga di dunia bukannya sama
dengan syurga di akhirat sana
syurga di dunia sementara cuma
syurga akhirat kekal selamanya

Read more...

Monday, September 13, 2010

Adakah Wajib Solat Jumaat Jika Hari Raya Jatuh Pada Hari Jumaat?

Setiap kali tibanya hari raya baik Hari Raya Aidilfitri mahupun Hari Raya Aidil Adha yang jatuh pada hari Jumaat, masing-masing tertanya-tanya tentang kewajiban solat Jumaat pada hari tersebut. Kebetulan tahun 2010 ini hari raya jatuh pada hari Jumaat. Saya ingin berkongsi satu artikel yang insya-Allah memberi manfaat kepada semua.
Soalan:

Sejauh mana kekal hukum pengguguran solat Jumaat apabila hari raya jatuh pada hari Jumaat. Sebabnya masih ada yang keliru dan mengambil langkah memilih untuk hadir salah satu daripada solat tersebut?
Jawapan:
Dalam persoalan ini para ulama berselisih pendapat dalam menentukan kefardhuan Jumaat.

Jumhur ulama bersetuju untuk tidak menggugurkan kefardhuan Jumaat walaupun hari raya jatuh pada hari Jumaat yang telah dituntut oleh Allah SWT.

Imam Ahmad bin Hambal r.a berpendapat bahawa solat Jumaat gugur sekiranya hari raya jatuh pada hari Jumaat. Ini kerana sudah ada solat yang menghimpun manusia seumpama dengan solat Jumaat dan tujuannya juga sama. Ditambah lagi, hari raya kebiasaannya orang sibuk dengan aktiviti khusus hari raya.

Imam Ahmad juga berhujah bahawa Saidina Uthman bin Affan mengizinkan penduduk kawasan tinggi di Madinah supaya tidak datang bersolat Jumaat.

Akan tetapi jumhur ulama menolak bahawa amalan seorang sahaja dari kalangan sahabat tidak boleh dijadikan hujah dalam persoalan pengguguran solat Jumaat. Hal ini juga tidak disepakati oleh jumhur ulama.

Penolakan ini dikukuhkan lagi dengan penghujahan daripada ayat al-Quran itu sendiri, dalam perintah solat Jumaat Allah SWT berfirman yang bermaksud:


"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya)". (Surah al-Jumu’ah: 9)

Di dalam ayat kefardhuan Jumaat ini Allah SWT menyuruh dan meminta orang-orang beriman menuju ke masjid dengan kadar segera untuk menunaikan solat Jumaat seperti mana pada Jumaat-Jumaat yang lain termasuklah Hari Raya Aidilfitri mahupun Hari Raya Aidiladha.

Dalam kitab Rahmatul Ummah fi Ikhtilaf al-A’immah karya Imam Al-Dimasyqi, telah dinyatakan bahawa: “Apabila hari raya jatuh pada hari Jumaat, maka menurut pendapat Imam asy-Shafie yang sahih, dinyatakan bahawa tuntutan solat Jumaat tidak gugur daripada penduduk kampung (pemastautin) yang mengerjakan solat Jumaat. Adapun bagi mereka yang datang dari kampung lain, tuntutan tersebut digugurkan.”

Demikianlah menurut pendapat Imam Shafie yang sahih. Sekiranya mereka telah menunaikan solat hari raya, dibenarkan bagi mereka untuk terus pulang, tanpa mengikuti solat Jumaat. Menurut pendapat Imam Abu Hanifah, bagi penduduk kampung mereka wajib menunaikan solat Jumaat. Menurut Imam Ahmad pula tidak wajib solat Jumaat sama ada penduduk tetap ataupun tidak. Kewajipan solat Jumaat gugur setelah mengerjakan solat hari raya. Tetapi mereka wajib solat Zuhur.

Ad-Dimasyqi tidak menampilkan pendapat Imam Malik. Ibnu Rusyd dalam kitabnya Bidayatul Mujtahid menyatakan bahawa pendapat Imam Malik selari dengan pendapat Imam Abu Hanifah. Dinukilkan bahawa, “Imam Malik dan Abu Hanifah bersependapat, ‘Jika hari raya jatuh pada hari Jumaat, maka mukalaf dituntut untuk melaksanakan kedua-duanya’.

Berdasarkan keterangan-keterangan yang telah diberikan, ternyata bahawa dalam hal ini terdapat empat pendapat:



1- Solat Jumaat tidak gugur terhadap penduduk kota (ahlul madinah) yang di tempat mereka ada dilaksanakan solat Jumaat. Bagi mereka yang datang dari kampung atau gurun, atau dari kampung yang yang terletak di kawasan yang tinggi, yang di kawasan mereka tidak dilaksanakan solat Jumaat, kewajipannya digugurkan.

2- Maka sekiranya mereka iaitu mereka yang datang dari kampung telah menunaikan solat hari raya, mereka boleh terus pulang, tanpa mengikuti solat Jumaat. Inilah pendapat Imam Shafie. Pendapat ini juga merupakan pendapat Uthman dan Umar bin Abdul Aziz.

3- Solat Jumaat tetap wajib ditunaikan, sama ada penduduk kota di kawasan yang dilaksanakan solat Jumaat mahupun bagi penduduk luar. Pendapat inilah yang dipegang oleh Imam Abu Hanifah dan Imam Malik. Maka, solat Jumaat tetap wajib dan tidak gugur biarpun sesudah menunaikan solat hari raya.

4- Tidak wajib solat Jumaat, tetapi mereka wajib solat Zuhur. Demikianlah pendapat Imam Ahmad.

Secara dasarnya, Imam Shafie tetap mewajibkan solat Jumaat yang jatuh pada hari raya. Namun beliau menetapkan kewajipan tersebut terhadap penduduk kota. Bagi penduduk desa atau padang pasir (badwi) yang berkunjung ke kota untuk solat raya (dan solat Jumaat), dan di tempat mereka tidak dilaksanakan solat Jumaat, maka mereka dibenarkan untuk tidak mengerjakan solat Jumaat.

Bagi kita rakyat Malaysia yang berpegang dengan mazhab al-Syafie adalah tidak gugur kefarduan Jumaat sekiranya hari raya jatuh pada hari Jumaat. Kebenaran yang diberi oleh Imam al-Syafie kepada penduduk yang berjauhan dari masjid adalah dengan tujuan tidak membebankan mereka, sedangkan mereka terpaksa keluar dua kali untuk ke masjid yang mana jikalau mereka pulang selepas sembahyang sunat hari raya nescaya mereka tidak akan sempat datang semula ke tempat Jumaat.

Di negara kita (Malaysia) keadaannya sangat berlainan. Kita tidak menghadapi kesukaran untuk ke masjid. Masjid pun sudah banyak dibina dan terletak tidak jauh mana dari rumah kita. Kita lihat tidak ada tempat yang keadaan seperti itu. Kalau adapun mungkin di kawasan pedalaman seperti di Sabah dan Sarawak. Di tempat lain kemudahan banyak sama ada mereka boleh kembali dengan kenderaan masing-masing dan masjid-masjid tempat dikerjakan sembahyang Jumaat adalah berdekatan dengan rumah masing-masing.

Adapun syarat boleh meninggalkan Jumaat pada masalah ini ialah:

1. Hendaklah mereka itu bersembahyang hari raya di tempat Jumaat. Jika mereka mengerjakan sembahyang hari raya di tempat yang tidak di buat Jumaat seperti surau atau lainnya maka wajib mereka datang ke tempat Jumaat untuk sembahyang Jumaat.

2. Kesukaran kembali ke tempat Jumaat sehingga jika mereka kembali dan datang semula meluputkan Jumaat. Jika mudah kembali ke tempat Jumaat, maka wajib mereka itu mengerjakan sembahyang Jumaat.

3. Mereka itu telah kembali sebelum masuk waktu Jumaat. Sekiranya mereka masih berada di kampung yang dibuat Jumaat, maka wajib mereka mengerjakan sembahyang Jumaat.

4. Hadir mereka itu ke tempat Jumaat untuk sembahyang hari raya. Jika hadir mereka ke tempat Jumaat bukan kerana sembahyang hari raya tetapi kerana membeli barang atau lainnya, maka wajib Jumaat ke atas mereka itu sekalipun mereka sudah kembali ke tempat mereka.

Wallahua’lam
Rujukan:
Pondok Pasir Tumboh
Read more...

ceRita LucU...

Murid-murid: Selamat pagi, cikgu.

Cikgu: (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat ke?

Murid-murid: Selamat pagi, petang dan malam, cikgu!

Cikgu: Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan.

Murid-murid: Selamat sejahtera cikgu!

Cikgu: Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?

Murid-murid: Faham, cikgu!

Cikgu: Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.

Murid-murid: (senyap)

Cikgu: Pandai!

Murid-murid: Bodoh!

Cikgu: Tinggi!

Murid-murid: Rendah!

Cikgu: Jauh!

Murid-murid: Dekat!

Cikgu: Keadilan!

Murid-murid: UMNO!

Cikgu: Salah!

Murid-murid: Betul!

Cikgu: Bodoh!

Murid-murid: Pandai!

Cikgu: Bukan!

Murid-murid: Ya!

Cikgu: Oh Tuhan!

Murid-murid: Oh Hamba!

Cikgu: Dengar ini!

Murid-murid: Dengar itu!

Cikgu: Diam!

Murid-murid: Bising!

Cikgu: Itu bukan pertanyaan, bodoh!

Murid-murid: Ini ialah jawapan, pandai!

Cikgu: Mati aku!

Murid-murid: Hidup kami!

Cikgu: Rotan baru tau!

Murid-murid: Akar lama tak tau!

Cikgu: Malas aku ajar kamu!

Murid-murid: Rajin kami belajar cikgu!

Cikgu: Kamu gila!

Murid-murid: Kami siuman!

Cikgu: Cukup! Cukup!

Murid-murid: Kurang! Kurang!

Cikgu: Sudah! Sudah!

Murid-murid: Belum! Belum!

Cikgu: Mengapa kamu semua bodoh sangat?

Murid-murid: Kenapa kami pandai sangat?

Cikgu: Oh! Melawan!

Murid-murid: Oh! Mengalah!

Cikgu: Kurang ajar!

Murid-murid: Cukup ajar!

Cikgu: Habis aku!

Murid-murid: Kekal kami!

Cikgu: O.K. Pelajaran sudah habis!

Murid-murid: K.O. Pelajaran belum bermula!

Cikgu: Sudah, bodoh!

Murid-murid: Belum, pandai!

Cikgu: Berdiri!

Murid-murid: Duduk!

Cikgu: Saya kata UMNO salah!

Murid-murid: Kami dengar KeADILan betul!

Cikgu: Bangang kamu ni!

Murid-murid: Cerdik kami tu!

Cikgu: Rosak!

Murid-murid: Baik!

Cikgu: Kamu semua ditahan tengah hari ini!

Murid-murid: Kami semua dilepaskan tengah malam itu!

Cikgu: (senyap dan mengambil buku-bukunya keluar)
Read more...

Saturday, September 11, 2010

RAYA

"Bersahabatlah dgn hatimu terlebih dahulu sblm b'sahabat dgn org lain &tdk sempurna iman itu melainkan mencintai SAHABAT kamu sbgmana mencintai dirimu sndiri"
-arqilah-

Dlm mesra mungkin t'kasar bahasa, dlm b'gurau mungkin t'lanjur senda,dlm b'janji mungkin ada yg belum dikota, dlm b'bicara mungkin ada yg menyinggung rasa. Jika ada kemaafan,itu jualah yg dipinta.Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin...
-norizat-

Biar kulit segelap ALMOND LONDON asalkn hati sesuci KUIH BANGKIT biar iman sekental DODOL jgn senipis REMPEYEK biar jiwa selembut BAHULU senyum la semanis WAJIKagr lebaran yg disambut lbh b'erti.SLAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR&BATIN..
-syariza-

Ngetan ngulon nunggang kudo,melaku2 dengkole loro,rampong poso kito podho, salah silap yo dingapura. Selamat nyambut dino royo wes podo2 yo.
-anim-

Jika HATI sejernih AIR.jgn biar ia keru,jika HATI seputih AWAN,jgn biar ia mendung.Jika HATI seindah BULAN,hiasi ia dgn IMAN. Slmt hari raya Aidilfitri...syukran
-mak fiqah-

Pjam Celik Pjam Celik dh lama xjumpe.Pjam celik dah 30 hari puase.Mkin dipejam celik,mkin bnyk salah & dosa. Smntara masih celik,bnyk2lh bwt pahala sblm pejam x celik2..Harap Maaf Jika T'salah Kata..Selamat hari raya aidilfitri maaf zahir batin =)
-khairil PUM-

Jambangan indah lg b'seri,
bunga yg mekar b'warna warni, 
sms dikirim pengganti diri,
dengan ucapan...
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI maaf zahir batin.
-kamal khairi-

Biar rmbut sehitam ALMOND LONDON,asal hati seputih KUIH BANGKIT,biar azam sekeras REMPEYEK,asal jiwa selembut BAHULU,biar iman sekental DODOL asal akhlak secantik KUIH DAHLIA,senyumlh semanis WAJIK,agar lebarandisambut lebih indah & menarik..salam aidilfitri pohon kemaafan zahir dan batin.
-naemah-

Nyimpan jenang nang jero tin,
arek digowo mareng suro,
keluputan kulo lahir batin,
salah silap njalok ngapuro.

Bocah cilik mangan sego,
sego dipangan karo gulo,
wes suwi orak ngomong jowo,
dino royo njalok ngapuro.

Buko poso lawuh'e gereh,
njegor sunge dicaplok boyo,
keluputanku sing akeh2,
kito 0-0 lah yo...
-bella & wawa-



Read more...

Wednesday, September 8, 2010

Ya Allah,sekiranya  RasulMu hidup bershbt,kurniakn jua kpdku shbt..tp biarlah shbt2 dari jalan2 yg membenarkanMu,spt kbnran As-Siddiq..dan jua shbt2 dari pintu2 ilmuMu spt Ali & pintu ilmu kekasihMu..berilah kpdku shbt dr kemuliaan Khadijah yg Kau cipta sbg pendamping kekasihMu.. Ya Allah, sekiranya semua itu tdk layak bagiku,aku ttp bersyukur dipertemukan shbt spt 'insan ini'...mungkin padanya perkara yg tdk aku ketahui mlainkanMu,mungkin juga terletak padanya apa yg aku cari...SAHABAT SEJATI...

Read more...

3.9.2010

hari yg mncemaskan buat diriku krn tertinggal beg dlm bas...tk penah2 jdik mcm ni..hu~ rasa nk nangis tp tk nangis lg la..Sekitar jam 11.30 daku keluar dari kelas utk bersiap2 ke Klang Sentral dgn menaiki bas sekolah.Setelah memasukkan beg ke dalam bas,daku diberitahu bahawa ada bas yg mahu mengambil pelajar2 Perak ke sekolah dan utk kepastian,daku berpatah balik ke asrama malangnya bas tersebut hanyalah untuk ke Kuala Kangsar,Ipoh & Taiping ..Apakan daya,destinasiku bukan disitu ttp di teluk Intan, lalu daku berpatah semula ke tempat aku memasukkan begku itu tadi..Malangnya bas itu telah tiada & telah bertolak ke Klang sentral..?????? "alamak mcm mana ni?beg kt dlm tu.."...tp kekusutan ini terlerai jua akhirnya..Praise To Allah

Read more...
 
“Hak Cipta Terpelihara Segenggam Tabah@ N.Z”