Saturday, October 6, 2012

Terasa sesuatu kehilangan

Hari ni tak tahulah kenapa touching sangat..huhuhu :(..aku terasa sesuatu yang hilang..'sesuatu' yg tak dapat aku putar kembali.. Kala ini aku merasakan sesuatu yang sangat asing bagi diriku..tiada teman2 yg mengingatkan aku tentang itu dan ini..tiada ajakan ke situ dan kesini..semua atas diriku.. Ya Allah betapa berat ujianMu utkku tapi aku teringat akan status dari seorang shbt yg menyebut dlm FirmanNya "Aku tidak akan menguji hamba-Ku melebihi kemampuannya".. Ya aku diberikan ujian sebegini kerana aku mampu menghadapinya!!..

"Adakah kamu mengira kamu sudah beriman,sedangkan kamu tidak diuji?" Allah....kuatkan imanku saat aku diuji sebegini...mungkin aku tidak patut meluahkan disini..aku sepatutnya meluahkan terus kepadaNya..tetapi aku ingin berkongsi apa yang sedang aku alami..mungkin ade nasihat yg dpt diberikan oleh pembaca yg dpt menyedarkan aku kembali...

Aku tahu..aku bukanlah insan yg sempurna..terkadang jadi "air" terkadang jadi "api"..maka dengan sebab itu aku cuba mengikuti segala program yg berbentuk kerohanian di UiTM..orang kata UiTM ni sosial sebab takde kursus2 yg berkaitan islam mcm Syariah sume tu..sebenarnya aku silap...semua tempat ade 'sosial' nye masing2..bergantung pada seseorg itu mengawal keadaan 'sosial' tersebut..aku senang blaja di UiTM..bnyk juga input yg aku dapat sepanjang keberadaanku di sana..mengikuti program yg berbentuk kerohanian dan dakwah..

Sebenarnya dakwah ini bukanlah bercrita tentang islam dan mengajak org masuk islam..tapi dakwah ini adalah mengajak org melakukan kebaikan dan meninggalkan larangan..dakwah ini terlalu luas konsepnya..terima kasih Skuad Penyayang kerana mengizinkan aku mengikuti program sebegini dan aku sendiri dapat merasai bagaimana peritnya RasulAllah menyampaikan risalahNya..

Kini..keadaan sudah bertukar..tiada usrah..tiada masjid yg menyediakan qiamullai secara jemaah..tiada program kerohanian (kalau ade pun jarang sgt lah..boleh dikira dgn jari)..tiada tazkirah..suatu hari aku pernah meluahkan pada mak..mak kata menyesal ke masuk sane? aku merasa sangat sedih..aku tak menyesal tapi aku tidak suka akan persekitaran di sini..TERLALU berbeza..

Mak pun cakap..kadang2 kita tak boleh nak terima je..kita kene kongsi pulak dgn org lain ape yg kita terima..bagi tazkirah dekat kwn2..share ilmu yg kita dapat..aku menangis waktu tu...kalaulah ade shbt2ku yg dulu..(tak baik ckap "kalau"). Aku cuba kuatkan hati..malam tu jugak aku bace yasin..alangkah bagus kalau aku bace Quran sambil nangis mcm tu bukan sebab masalah yg aku hadapi tapi sebab keindahan dan kebesaran surat cintaNya..

Lepastu aku tenang sikit..sekarang ni semua bergantung pada diri aku sendiri..aku tak boleh nak harapkan shbt2ku lagi..aku yg kene ingatkan diri aku..Ya Allah..betapa indah dan manisnya kenangan yg telah tercipta walaupun usia perkenalan yg sgt singkat bersama shbt2 SMART MAI, KISAS dan UiTM..usia bukanlah penghalang....semoga aku tenang dan tabah menghadapi semua ini..3 tahun je lagi zulaikha..SABAR YE...






bersama sahabat2 KISAS

sahabat2 B.S Cons.Management UiTM

celebrate perpisahan Afifah

sahabat2 SMART MAI



SAHABAT HINGGA JANNAHNYA..INSYAALLAH  ^_______^



p/s : pg esoknya pg wad dgn mata bengkak..huhuhu



 

5 ulasan:

salzzack said...

subhanallah ika... akk rasa tersentuh dgn ape yg ika hadapi. semoga ika lebih kuat tuk menghadapinya... isyallah, akk tau ika kuat untuk semua ni.... jangan pernah ada penyesalan dalam hidup kite ini. mungkin allah nak ika lebih tabah dan mencuba menjadi lebih baik dr ape yg pernah ika lakukan di sini... mungkin sekarang masanya untuk ika pula yang menyampaikan ape yg ika pernah belajar sebelum ini... setiap benda ad hikmahnya. mungkin akk tidak pnadai untuk menasihatkan sebab ika pun tau akk pun belum tentu dapat hadapi ape yg ika hadapi ini... sahabat sampai ke syurga allah. Insyallah...(^_^) SAYANG IKA SEPERTI MANA SAYANGNYA AKK PADA DIRI INI....

~biNGkiSan RinDu~ said...

Ya Allah,
Engkau lindungi dan jagalah sahabatku ini saat penjagaanku tidak sampai kepadanya, sayangi dia saat rasa sayangku tidak mampu merangkulnya dalam dakapan yang nyata, perhatikan dia saat perhatianku tidak terangkum dalam kata yang sahaja, peluklah hatinya dengan erat, jangan Engkau lepaskan.. tolong ya Allah.. sesungguhnya aku sangat menyayanginya. Aku tau, bukan senang untuk dia berada dalam situasinya sekarang.. namun, aku juga yakin yang dia kuat untuk menghadapi semua ini berbanding aku, sebab itu Engkau letakkannya di situ. kan Allah?

sahabat.. moga kuat dan terus kuat ya? kami selalu ada di sisi anda walaupun kita sudah jauh jaraknya. tapi, aku yakin dengan penjagaan Allah terhadapmu sahabat.. ^____^

sangat merinduimu sahabat.. :')

9n0L4 said...

kawan sekolah lah paling bestttt. alam persekolahan jugak paling indah. ;)

biela bell said...

huaaaa :'( :'( :'(
lehaaaaaaa.. always gonna miss you sahabat yang aku sayangi dan kasihi sentiasa..tak pernah lupa kau.

Mungkin kali ini Allah ingin menduga kau pulak.. disana mungkin kurang aktiviti kerohanian..Maka, kau kena menyuburkan bi'ah kerohanian tu sndiri. Gunakan ilmu2 yang kau ada yg tlah kau pelajari. In sya Allah. aku dan sahabat2 lain sentiasa mengiringi doa untuk sahabat2 semuanya.. in sya Allah. :)

9n0L4 said...

kehilangan itu pasti Allah akan gantikan yang lebih baik. insha Allah.

 
“Hak Cipta Terpelihara Segenggam Tabah@ N.Z”