Monday, September 17, 2012

ALLAH SAYANG KITA

assalamualaikum.....


hampir 2 bulan dah N.Z berada di Kolej Kejururawatan Melaka ni... mula-mula macam tak percaya dan takde hati nak pergi sini..tapi bila mengenangkan keluarga..ku gagahkan jua diri ini..kadangkala family itu kekuatan kita dalam melakukan apa jua perkara kan?? especially ayah dan ibu..

seronok jugak belaja pasal medikal ni..tak dapat jadi doktor jadi staf medikal a.k.a nurse pun oklah..bila belajar anatomi dan fisiologi ni baru kita faham fungsi2 tubuh badan manusia.. betapa unik dan telitinya penciptaanNya..

organ utama adalah jantung..sekiranya ia tidak dapat menjalankan tugasnya maka boleh mengakibatkan kematian..organ lain yang penting juga adalah otak..oleh sebab itu dibahagian otak itu terdapat tulang rangka yang melindungi otak tersebut daripada mengalami kecederaan..begitu juga organ2 lain..jika oksigen dan darah yang dipam oleh jantung tidak sampai ke otak boleh mengakibatkan kematian otak dan orang ini juga boleh di anggap 'mati' otak walaupun degupan jantung masih didengari kerana otak adalah pusat segala kawalan aktiviti tubuh.

see, silap sikit je banyak komplikasi yang akan berlaku..Allah memberi amanah kepada kita untuk menjaga tubuh badan..tapi kenapa ade yang masih membahayakan diri sendiri dengan MEROKOK, MEREMPIT, MEMBUNUH dan semua kata perbuatan lah yang membawa erti kerosakan...

Organ2 ni pulak Allah dan lindungkan dengan tulang daripada organ tersebut tercedera...banyak lagi fungsi2 organ tubuh kita ni..daripada proses digestion sehinggalah elimination..


unik kan??






MEROKOK la lagi kalau nak jadi macam ni






p/s: best pulak belaja anatomi ni..mule2 rase nak nangis+pitam+blurr...


5 ulasan:

Iffah Afeefah said...

esok jmpe akk jom?

akk mmg dkt sngt ngn kolej tu

nape tak ckp awl2

kalo x ley kua makan2 ke ape ke sme2

biela bell said...

luas ilmu Allah :)

Iffah Afeefah said...

ipg melaka. meh add fb akk. t akk kasi

nuyui a.k.a miss YUI said...

yui mmg kagum dgn pekerjaan nurse tau.. n pkerjaan yg melibatkan org awam.

9n0L4 said...

mesti seronok kan. belajar anatomi ni dekat dgn Allah. :)

 
“Hak Cipta Terpelihara Segenggam Tabah@ N.Z”