Thursday, July 28, 2011

19 thn dah jadi PEMERINTAH???






Assalamualaikum semua....
Setelah lama menyepi disebabkan kekangan masa, kini saya kembali untuk berceloteh.. Bukan celoteh biasa tetapi coleteh ada isi tau...
Tengok tajuk ada rase meremang  bulu roma tak?? Meremang tak?
Begini alkisahnya... Ana ada baca(*saya*ana*saya*ana) << same je kn?? x pe ye... sambung balik~
Ana ada baca satu buku ni tajuknya ....(nak bgtaw dulu ke?)
Kena baca dulu lah...






kenal tak???





taraaa...^_^

Baiklah..tajuknya “Muhammad Al-Fateh penakluk konstantinopel”... Mula-mula hanya baca buku tu dari sahabat ana, lama-lama timbul keinginan untuk memiliki buku itu tersebut. Lalu ana pun pergi ke kedai buku yang berhampiran untuk mendapatkan buku tersebut walaupun dah baca. Nak tambah koleksi buku..hehe
Di sini ana nak kongsi satu petikan ayat dalam buku nie “Kota konstantinopel hanya jatuh ke tangan seorang ketua yang baik, tentera yang baik dan rakyat yang baik.” Ini hadis Nabi taw..
Serius saya katakan, bila saya baca buku nie sampai habis, meremang bulu roma taw tak... Ye la, cuba bayangkan Muhammad Al-Fateh ni dilantik jadi pemerintah sewaktu usianya 19 thn tetapi kita? Diri saya sendiri pun ..usia 19 thn pun tak habis belajar lagi..huhuhu
Beliau ni dah la pintar, bersifat tawaduk pulak tu dan sangat cintakan ulama’ malah selalu berbincang dengan mereka tentang permasalahan Negara...


Kalian percaya tak kapal boleh belayar atas darat???? 
Ini bukan cerita dongeng ataupun kisah jenaka tetapi ini benar2 terjadi atas kuasa Allah... Penuh satu entry ni nak cite bab ni...hmmm..ana ambik part2 yg ana rasa ana nak kongsi ye..boleh ye???


Dalam kisah beliau juga, beliau menyamar sbg peminta sedekah yang bisu dan pekak. Penyamaran ini adlah utk melihat sendiri keadaan rkyatnya.. Ternyata rakyatnya melayan beliau dengan baik sekali walaupun mereka tidak tahu yang sultan telah mnyamar sebagai peminta sedekah yang bisu dan pekak..


Hmmm..jari jemari mula lemah utk menaip bait2 ayat seterusnya..lagipun anak buah 'tak openi' lagi (bhs jawa yg b'mksd x uruskn) huhu... Nak tahu lebih lanjut boleh bukak link ini ye.. Jgn malas utk meng‘klik’ dan baca kisah ni.. Ni kisah sejarah pahlawan islam tau...
Minta maaf sangat2 kerana tak dpt nak berkongsi dgn lebih lanjut pasal kisah ni... Harap boleh dimaafkan..selamat membaca...nak lagi BEST boleh beli buku tu terus..lagi puas!!!


buku ni la yg saya beli..hehe
.....^_^.....







2 ulasan:

Cik Bell said...

yeahh!! aku tak baca buku nie lagi..Penat aku carik tak jumpa.Aku nak ada buku nie..uwaaaaaaa~~

Dulu kat kolej ada tayang kan..? memang best! tapi nak baca jugak..aduiii..


Buku nie best!!

Nur Zulaikha said...

buku ni mmg best...meremang kot bulu roma bila bace..seyes!!!!..kat kdai buku islamik ade le kot..kalo cri kt kdai komik mmg x jumpe..hehe

 
“Hak Cipta Terpelihara Segenggam Tabah@ N.Z”