Saturday, December 14, 2013

Buat manusia senang~

Assalamualaikum...


lame jugak aku menyepikan diri..hehehe..bajet macam bawak diri la kunun..huhui..

almaklumlah..memang sem3 ni aku tak sempat nak update satu entry pun..waktu praktikal yang terlalu cepat..sebelum ni sempat update entry lepas balik kelas..tapi berbeza untuk sem ini..

ok..kembali topik asal..dah merewang jauh ke seberang Thailand.. Actually aku dan batch 2/2012 baru sahaja menamatkan praktikal di tempat yang khusus iaitu obstetric and gynaecology or kebidanan dan sakit puan..

special area practical untuk sem3..seriously wa cakap sama lu memang best giler..tengok orang bersalin..bla bla..part ni memang tak dapat nak digambarkan macam mana perasaan seorang ibu yang melahirkan bayinya..sebak..terharu.semua bercampur-baur

kuasa Allah kan..seorang manusia boleh hidup dalam rahim ibu selama 9bulan dan keluar di tempat tuttt yang sempit..itulah Kekuasaan Rabb..

tapi aku hairan dengan single parent yang mengandung anak tak sah taraf..kasihan bayi tu..tak terfikir ke mase depan bayi tu bila dah besar nanti???hmmm..sedih+pilu+hiba+geram sebab tiap-tiap hari ade je single parent yang melahirkan anak..bukan setakat belasan tahun malah puluhan tahun pun ade..

ish..ish..ish..dunia akhir zaman kan..aku nak cakap lebih-lebih kang tak pasal-pasal tumbuh jambul atas kepala..sekadar berkias-kias dengan mereka sahaja..ade satu kes ni anak dia berzina depan mate pun mak ayah tak ambil kisah..Astaghfirullahal'Azim ibu bapa seperti apakah itu..takut aku!!!
minta kita dijauhkan dan Allah pelihara ahli keluarga kita 

ade sesetengah tu yang boleh terima teguran yang aku berikan..tak kurang hebat juga yang menyindir balik..perghh..mase tu rase macam nak bukak Quran depan dia mengaji kuat-kuat..insaflah wahai manusia..

kadang2 tu kite kena kembali pada yang asal..ingat asal tujuan kita dihidupkan..pokok pangkalnya adalah diri sendiri..tak dinafikan ibu bapa penting untuk mencorakkan anak-anak..tapi kalau ibu bapa dan beri didikan agama tapi anak tetap macam tu, nak salahkan siapa? jangan cakap salah ibu mengandung kayh..

banyak yang aku belajar dalam wad ni dan aku nak share satu kata-kata yang aku cipta sendiri..(itupun kalau aku takde terciplak mane-mane la..hehe)

NAK BUAT MANUSIA TU SENANG TAPI NAK MEMBENTUK MANUSIA TU SUSAH



sebelum habis saje nak post gambar semasa praktikal kitorang..taraaa


with siti khatijah and a baby..not my baby ok ;p


sebelum melakukan prosedur..bukan nak bedah orang je pakai mcm nie




prepared the troli before procedure 


baby yg sgt comel..sempat snap die tgh senyum..hehe



with a little doctor Siti nooema..doctor la sgt kan kitorg ni..



here we are...we are a nurses!!!



p/s: selamat datang sem baru..selamat tinggal dunia kebidanan dan sakit puan..mesti aku sangat merinduinya...





3 ulasan:

nae nematoda said...

tak takut ke, sambut baby patient ? kerja nurse and doctor la , kerja yang sy takut...hehehe

Teena Tna said...

Kalau tengok baby best. Tapi kalau tengon orang nak beranak takuttt...

Bulan Syurga Firdausi said...

moga Ilmu yang dapat bermanfaat dunia akhirat :)

 
“Hak Cipta Terpelihara Segenggam Tabah@ N.Z”