Friday, March 23, 2012

SINGLE VS COUPLE

Assalamualaikum....



credit to: mr google


Ade yang rase nak muntah hijau tak tengok tajuk entry tu..hahaha..siap2kanlah baldi kat tepi anda ye..Ape yang anda faham mengenai single dan couple?
"single tu takde teman, couple tu ade teman"
"single is sorang, couple is dua orang"
Tak kisahlah ape pun jawapannya anda sendiri yang tentukan..nak check dekat Kamus Dewan pun boleh..sekarang kan dah canggih..google je pun boleh ^_^

Zaman sekarang ni pelik rasanya kalau muda-mudi tak bercouple.. Dah jadi macam trend kottt.. Dosa pun boleh jadi trend ekk??

"ALLAH memerintahkan kaum lelaki untuk menundukkan pandangannya, sebagaimana firmanNya:"Katakanlah kepada laki-laki yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya."                              (An-Nur:30)

Ade ke yang bercouple tak tengok muka????? cer habaq sikit

Bukannya tak boleh pandang lansung.. Boleh pandang,tapi pandangan yang bebas dari unsur syahwat.. Bukan pandangan yang nak makan orang ea..
"Syariat manakah yang mengajar muslimat supaya menundukkan pandangan hingga terlanggar tong pemadam api yang tergantung di koridor? islam manakah yang mengajar muslimat kita supaya bercakap seperti 'warden penjara' ketika berurusan dengan muslimin semata-mata tidak mahu melunakkan suara yang boleh menimbulkan fitnah"  -abusaif-

“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).”
( Al-Isra’: Ayat 32)

Ayat "jangan kamu menghampiri zina" tu sendiri dah menunjukkan yang couple tu tak boleh.. Sebab apa? Sebab..bila dah berjumpa takkan nak tengok belakang kan?Mesti tengok muka,tengok mata,tengok hidung, sebab ade mate kan...tangan tu pulak takkan la nak duduk diam je kan..takut aweks kena langgar,tu yang genggam sampai melekat tu..tak mustahil bila dah biasa macam tu dara pun dah tak ade..

Minta maaf N.Z cakap..sedih sangat2 bila baca surat khabar "gadis belasan tahun dirogol oleh teman lelaki"...walaupun gadis tu rela tetapi di dalam undang2 jika disabitkan perempuan itu bawah umur,lelaki tersebut akan dikenakan tindakan undang2.. Lelaki yang sentuh perempuan tu bukan sebab dia sayang perempua tu tapi dia HINA perempuan tu.. "kecewa setelah cinta dikhianati"...mula-mula bercinta bagai nak rak..nak tunjuk kesetiaan sampai sanggup serah semua..DEMI CINTA kan..last2 kena tinggal...sape yang merana???? 

Bila ade masalah dengan couple mula lah...semua jadi tunggang terbalik..serabut lah..tension lah..bengang lah...bunuh diri lah...padahal sape yang cari masalah?????

N.z tahu yang diri sendiri pun bukanlah baik sangat tapi teguran ini adalah teguran untuk diri sendiri jugak..Andai diri ini terleka..tegurlah N.Z balik...N.Z sayang semua sahabat2 N.Z, percayalah.. COUPLE tu sekejap je manisnya... sebab apa? sebab TAKDE BARAKAH dalam hubungan macam tu..sia-sia je kan?

Tak salah nak bercinta,tapi bercinta yang bagaimana? Islam bukan suruh hapus perasaan CINTA tu tapi KAWAL perasaan itu.. Ikutlah jalan yang Dia dah bagi..tak susah pun rasanya.. Yang tak ikut tu la yang susah sebab masalah2 lain akan timbul selepas tu..

"kalau kita nak pasangan yang baik, diri kita sendiri pun kenalah jadi baik"

credit to : mr google



8 ulasan:

najihahfara said...

kalau x bersedia jangan terlibat..senang :)

Unknown said...

Tula baik single n tggu je pinangan

hehe

9n0L4 said...

kita adalah cermin keada pasangan kita. lelaki baik utk ppuan baik. insha Allah. ;)

biela bell said...

aku tengah tggu org dtg pinang je nie..hahaha (gatal)

Anonymous said...

insyaAllah bercinta lepas kahwin lebih baik rasanya..<3

Rean said...

setuju dgn pandangan NZ :)

AnakPakZohar said...

couple jek dengan husben ba'da nikah.. tu lagi sweet. heehehe

Princess Feyqa said...

Insyaallah fiqa akn bernikah dgn org yg fiqa sayang skrg ni Tahun dpn ^_^

*chopstik ada fiqa dh beli tp design biase2 je hehe

 
“Hak Cipta Terpelihara Segenggam Tabah@ N.Z”