Tuesday, August 16, 2011

BUNUH > satu trend???

Assalamualaikum...


Alhamdulillah, masih di beri kesempatan utk menulis satu entry pada malam ini...
Seperti biasa, kes bunuh  kerap menghiasi di dada akhbar mahupun berita2... 
(mcm wat karangan BM la plak..hehe)






Hmmm..macam dah jadi satu trend kan..kejap dgr org ni kene bunuh pastu esok pulak..pastu lagi org ni plak..ish3x..macam satu hobi pulak ek..Tak tau HUKUM ke org yg dok bunuh2 ni???adoiii
Kalau yg non muslim tu pun TAKDE PERIKEMANUSIAAN ke???...
Kita ni hidup dlm bermasyarakat, x mau bunuh-bunuh maaa...
Tapi...ade fakta menarik tentang bunuh ni..ape die? Teruskan pembacaan anda...

1) bunuh dengan sengaja          > HARAM....(lepas ni jgn sesuke hati nak bunuh jiran korang kt sebelah umah tu..haram ye)
2)bunuh dengan tidak sengaja > GUGUR hukuman Qisas
                                                          > meskipun digugurkan dari hukuman qisas namun terdapat     
                                                             diyat yg harus dilakukan terhadap keluarga si mati..
                                                          WAJIB bayar diyat pada  keluarga si mati. 
                                            > kadar --> 100 ekor unta
                                                                         (kt malaysia x de unta,so harge utk 100 ekor unta la..)
                                            >melakukan kaffarah  
                                                                              (memerdekan seorg hamba) 
                                            > kalau x mampu puasa 60 hari...

     *kalo rase susah yg pg bunuh org tu pasai pa?    
                            
3)bunuh dengan sunat > eh ade ke?ha3
   ni saje je..tp bunuh utk kes ni memang sunat pun..dpt pahala...
(ha..dh pening..~)
                              > bunuh CICAK kan sunat..betUl  tak??

*kenapa cicak tu sunat dibunuh?

jawapan : jawapan ini akan dismpaikan melalui penceritaan. So, korang kene bace dlm nada sedang bercerita..baru best..ok? ni mase tengah dengar org bagi tazkirah....
"Mase Nabi Muhammad menyorok kat Gua (alamak,tak ingat la gua ape..ade sape2 yg taw..tlg bgtaw ye..), cicak ni bagi isyarat dgn bunyi toktoktok < bunyi cicak ke ni?haha.. pada org kafir yg sedang mencari baginda. Namun, baginda diselamatkan oleh seekor labah-labah dengan membuat sarang di pintu gua tersebut.. Allah wahyukan pada labah-labah ni utk selamatkan Nabi Muhammad.. begitulah serba sedikit kisahnya...


cakkkkkk
letak kartun,kang takot x lalu makan pulak kalo letak yg real...

Skill nak bunuh cicak..
ganas nyer..haha..boleh la try kt rumah korang ek..jgn lastik lain suda~

1) sediakan alatan seperti gambar di atas..
(nak gune ape care sekalipun boleh,asalkan x bahaya k)

2) sediakan batu or pepejal yg agak2 kalo kene kat cicak tu boleh masuk ICU or tak dapat diselamatkan(nada iklan kemalangan)

3) bace Basmalah or Bismillah dan bersedia utk menembak,mata kene FOKUS ok..target kan sasaran.

4) dah kene ape lagi goreng la..haha..(jgn tiru aksi ini di rumah)

Diingatkan kepada penembak-penembak sekalian :

من قتل وزَغة في أول ضربة فله كذا وكذا حسنة . ومن قتلها في الضربة الثانية فله كذا وكذا حسنة لدون 
                                        الأولى وإن قتلها في الضربة الثالثة فله كذا وكذا حسنة لدون الثانية

maksudnya :

“Sesiapa yang membunuh cicak pada pukulan yang pertama, baginya sekian banyak pahala, dan sesuapa yang membunuhnya pada pukulan yang kedua, baginya sekian banyak pahala yang kurang dari yang pertama, dan jika membunuhnya pada pukulan yang ketiga, baginya sekian banyak pahala yang kurang dari pahala yang kedua.”

ade banyak lagi..boleh pegi kat sini ok..

Rasanya itu sahaja perkongsian utk hari ini..moge kalian semua mendapat inti patinya ye...berjumpa lagi dgn perkongsian2 yg akan dtg..^_^


3 ulasan:

syuE said...

tak puas hati jek bunuh.. pendek btol pkiran kn.. hmm

thanx visit my blog :)

Bui Junaidi said...

hahaha..senang hati bui baca
jd dpt pahala lah bui..hehehe

Nur Zulaikha said...

@syue :
tu la..mmg pndek pun..
same2...

@Bui :
hehehe..amiin..dpt pahala..sekecil2 perkara pun Allah bg ganjaran kan??hehe

 
“Hak Cipta Terpelihara Segenggam Tabah@ N.Z”