Wednesday, April 6, 2011

ada Apa dEnGaN cEriTa ????

sedang aku berjalan-jalan di koridor bangunan asrama, aku terlihat sekumpulan pelajar sedang menjinjit beg plastik yang berisi keperluan harian mereka.

"Opss..lupe plak, hari ni kan outing..huhu" ku berbisik di dalam hati.

lama aku memerhatikan gelagat mereka yg sedang asyik bergurau senda bersama teman-teman.. Kemudian, aku terpandang beg plastik yg tertulis 'KFC'..

"emm,..yummi..huhu teringinnya nk makan."

bukan aku x mampu nak beli, kalau ikutkan hati nak saja aku kirim KFC drpd teman-temanku yg outing tapi apa keperluannya? sekadar nafsu makan??? Aku berfikir2 kembali..

"ahh..bnyk benda lagi blh makan,x kebulurnye kalau x mkn tu pun." bisikku memujuk hati.

"simpan duit tu, jgn membazir." seperti ada kata2 halus yg membisikkan ke telingaku.

---------------------------------------------------------------------------------------

Jam 2000 mlm..

"alamak, sakit perut!" sepantas kilat aku menuju ke 'toilet'

"alahh, x sempat nk tanggal telekung, ahh lantaklah,dh sakit sgt ni"

beberapa minit kemudian~

"dik..O..dik.."

"huh, kus semangat.." terkejeut aku ingatkan hantu tadi,ketaq da lutut ni..

rupa-rupanya makcik DM(mama) panggil..

"knpe mama?"aku bertanya.

"adik nk tak ni?mama tak larat nk mkn dah,kalau buang membazir pulak" mama berkata dlm loghat kedahnya..

"rezeki jgn ditolak, bala jgn dicari"hehe

"emm..boleh la mama."

bungkusan plastik itu pun bertukar tangan..
Ya Allah, aku rasa mcm nk sujud syukur je time tu tp x boleh, karang org kate aku giler plak tetibe sujud kat tepi BAU(bilik air umum)

pasti kalian tertanya-tanya kan apekah agaknya yg mama bagi???...
sebenarnya, dalam plastik tu ada KFC, KFC yg aku kempunan nk mkn ptg tadi..hehe..Praise to Allah...Alhamdulillah..

:. kadang2 rezeki tu dtg bukan dr tgn yg kita usahakan sendiri,kdg2 macam2 bentuk Allah nk bagi kita rezeki..Contohnya mcm dlm kisah saya tadi..Rezeki Allah tu sgt la LUAS..Dan rezeki tu dtg bukn dlm bentuk harta benda, makanan je, kadang2 kejayaan dlm sesuatu bidang tu pun kire rezeki jugak.. [betul tak ?]

Jadi,  JANGANLAH BERSEDIH, don't sad, la tahzan, kalau sesuatu yg kita harapkan tu x tercapai, mungkin belum rezeki kita mase tu..Kdg2 rezeki yg Allah nk bagi tu mungkin cepat atau lmbat je..kita kene sabar..Mcm pasangan yg nak anak jugak la..lambat atau cepat, itu rezeki masing2...ade hikmah di sebalik semua tu...^_^  .:

Kemudian, saya kongsikan KFC tu bersama-sama Nabilah, Aqilah, Aisah dan Suriyani (ahli2 BRP) hahaha^_^..nak bagi satu batch ade bape ketul je...



~TAMAT~

2 ulasan:

~biNGkiSan RinDu~ said...

alhamdulillah..ni time exm stpm bru ni k?? BRP, MAMA, BAU...huhu...lme x dnga istilah2 2..

HamBa ALLAH said...

hehe..a'ah..time tu ler...hehe..kerinduan itu fitrah

 
“Hak Cipta Terpelihara Segenggam Tabah@ N.Z”