Friday, August 31, 2012

PILIHAN?????

Assalamualaikum...

Selamat Hari Raya DAn Salam Kemerdekaan yang ke-55... Saya Anak MERDEKA MALAYSIA!!!

Bila bercakap mengenai kemerdekaan, apa sebenarnya erti kemerdekaan bagi anda semua?? Masing2 ade jawapan tersendiri bukan. Tapi, bagi diri N.Z sendiri Malaysia ni masih jadi 'hamba'..kita tak merdeka dengan sebenar-benar pengertian sebenarnya.. Hamba kepada hawa nafsu, hamba kepada orang dah tentunya, hamba ape lagi? Hamba fesyen mungkin??

Pagi tadi N.Z hantar tempe bersama kakak di pasar Jumaat. Selalunya emak yang hantar tapi kali ni kami yang kene hantar sebab mak tak berapa sihat.. Kami ni dok usha je 'mamat' sorang ni.. Rasenye mamat ni kami pernah nampak dekat pekan Selasa.. Dalam hati "jauh jugak dia berjalan"..yelahh..mane taknya..kaki die kudung sebelah dan bertongkat..hmmm..

Sedang kami asyik memperhatikan beliau, tetibe beliau bergerak dari tempat asal dan menyorok sedikit di tempat yang terselindung.(ade pokok pisang kat situ)..kami perhatikan lagi..rupenye dia keluarkan satu kerusi yang ade roda dan satu cawan untuk diisi duit..

Tetibe kakak mengeluarkan soalan cepumas.. "Dia boleh berjalan dengan tongkat tapi mintak sedekah.. kalau macam tu kita nak bagi ke tak?"
adoii..macam dalam Soal Jawab pulak..lepastu N.Z pun jawab la soalan kakak..

Ade 2 perspektif: 

(1) kalau kite memang niat nak bagi (sedekah),bagi je tak kisah la org tu (peminta sedekah) mcm mane sebab "innamal a'malu binniyat" 

(2) kalau kite bagi kepada dia (peminta sedekah) kelak, die tidak akan berusaha untuk mengubah hidup dia sendiri walaupun kita tahu ramai je yg OKU boleh uruskan hidup sendiri.. kirenye macam parasit la..

N.Z pun tak tahu la nak bahaskan dengan lebih detail, takut-takut jadi ajaran sesat pulak.. Info ni pun N.Z tahu melalui rancangan Bual Bicara..kalau korang tahu ke share2 la ye..supaya semua maklumat dapat diperjelaskan.. So,,kalau situasi macam ni korang nak bagi ke tak?

sekadar hiasan







p/s : hamba abdi dah takde..tp yang mengabdikan diri kpd hamba syaitan makin banyak..renung2kan..

p/s: A&P, A&P, A&P, A&P..hahahaha..

4 ulasan:

Everything's Everythings said...

Kesian.. kdg2 kalau pergi pasar malam kena bawa duit lebih sikit utk menderma ;D
tapi tu la kdg2 tu sedih jga tgk budak2 digunakan utk meminta derma2
nauzubillah, kalau derma itu memang betul tibanya ke tempat yg sepatutnya alhamdulillah

bicara hati said...

susah bg kite untuk menilai seseorg itu.... lau hati kita terdetik yg bukan2 pasal mereka x payah la sedekah kerana hati kita blm cukup ikhlas memberi mereka.... biar la lau nk beri sedekah hati kita kna bersih xperlu la pikir org itu btl2 memerlukan atau tidak. anggap la bhwa memang rezeki mereka...:)

Anonymous said...

jika ingin memberi, kita ikhlaskan jew la hati dan menganggap bhwa memang rezeki mereka dan tidak perlula mengutuk mereka dibelakang...:)

Iffah Afeefah said...

kdg mnusia tersepit antara pilihan2

sian beliau dlm gamba

 
“Hak Cipta Terpelihara Segenggam Tabah@ N.Z”